hero image mobile
hero image

Matjakten til de ansatte koster deg både tid og penger

Dette er en vennlig wake up-call til kontorsjefene der ute: Bli en hverdagshelt for de ansatte. Sørg for at de har mat og drikke når de vil.

Én ting er at de ansatte må ta turen ut til nærmeste kafé eller kiosk for å kjøpe lunsj. Det bruker de verdifull tid på. Spesielt på regnværsdager. 

Noe ganske annet er det som skjer på den lange banen: Hva betyr det for de ansatte om arbeidsplassen ikke sørger for det mest grunnleggende: mat og drikke? Mat på jobben handler nemlig ikke bare om produktivitet og effektivt. Det handler om det lille ekstra. Det handler om å sørge for at de ansatte trives på jobben. Gjør de det, flyter alt bedre!

 

Ut å finne mat. Derfor er den daglige matjakten dyr 

Vi kjenner det godt, alle sammen. Når klokken er på ti på halv lunsj, går konsentrasjonen et par hakk ned. Ineffektiviteten senker seg bedøvende over oss. Om det ikke er et lunsjtilbud på jobben – en kantine å valfarte til eller en kokk som serverer – må vi ut av huset for å finne mat. Arbeidsøkten rundes av, pc-en slukkes, jakker tas på. Lunsjjakten er i gang.

Er vi heldige, skal de bare ned i samme bygg etter mat. Men for manges vedkommende betyr lunsjtid at de skal begi seg ut fra kontoret og finne en kafé eller kiosk der de kan finne en bagett eller en bagel, en juice og en kopp kaffe. Samtidig tikker klokken. Det er arbeidsgiverens tid som brukes. Det er din tid.

Tiden som brukes – og kreftene som legges inn i den daglige lunsjrunden – går fra effektiv arbeidstid. Det er noe som kan sees på bunnlinjen. Men viktigere: Du kan merke de på de ansatte.

 

Mattilbud tar vare på flyten til de ansatte

Når arbeidsdagen deles opp av ekskursjoner for å finne mat, vinker de ansatte et midlertidig farvel til flyten. Tid kan ikke kvantifiseres, men forstyrrelser teller. Om de ansatte må forlate bygget eller kontoret for å tilfredsstille de mest basale behovene de har, går det ut over konsentrasjonen. 

Det er faktisk ikke så mye som skal til for å sørge for å minimere forstyrrelsene. 

Om det finnes sunn og god mat i nærheten, vet de ansatte det. Da slipper de å planlegge lunsjen i forveien. Også om de blir sultne eller jobber på andre tidspunkter enn den klassiske lunsjen mellom 11:00 og 13:00.

Ved å tilgjengeliggjøre et mattilbud med sunne – og gode! – alternativer, sørger du for å opprettholde produktiviteten. I tillegg slipper de ansatte å bruke tid på å planlegge. Resultatet? Trivselen øker!

 

Kantinens dager er kanskje talte

I kjølvannet av korona-pandemien har de fleste bedrifter så smått åpnet kontorene igjen. Men har de et lunsjtilbud som passer for det som kanskje blir en ny æra for kontorlandskapet?

Selv for store bedrifter med egen kantine, kan den nye kontorvirkeligheten få det til å spøke for kantinetilbudet. For hvor mange er det egentlig som er på jobb samtidig? Er det hele arbeidsstokken, eller sitter halvparten av dem fortsatt på hjemmekontor?

Fleksible arbeidstider er kommet for å bli. Kanskje jobber en tredjedel av de ansatte hjemmefra en periode. Kanskje er en annen tredjedel på kontoret som de pleide. Den siste tredjedelen kommer kanskje på jobb midt på dagen og jobber utover kvelden.

Hva da med kantinetilbudet? En kantine er tradisjonelt åpen et par-tre timer midt på dagen. Det er langt fra sikkert at det er godt nok lenger.

Om daglig leder eller kontorsjefen har sørget for et tilleggstilbud i form av en selvbetjent løsning – en som er tilgjengelig døgnet rundt – øker sjansen for at de ansatte føler seg velkomne. Uansett når eller hvor lenge de er innom kontoret. Det er oppskriften på fornøyde ansatte, det.

 

Lunsjtilbud: Need to have eller nice to have?

Før var en betjent kantine noe enhver bedrift av en viss størrelse måtte sørge for å ha på plass. For mindre virksomheter het løsningen kantinevert eller catering. Sto det et kjøleskap eller fantes det andre alternativer i tillegg, var det fint å ha, men ingen selvfølge.

Vi vet du er glad i kantinen, men ting er snudd opp-ned. Kantinemarkedet er i stor endring. Nå er det det døgnåpne, lett tilgjengelige alternativet som peker seg ut som en nødvendighet. Og betjent kantine og cateringtilbud som peker seg ut som noe ekstra. Noe for særlige dager eller arbeidsuker der hele arbeidsstokken er å finne på kontoret. 

Viktigere enn å hvor mange ansatte du har på papiret, er kanskje: Hvor mange kommer på kontoret i morgen?

 

Slik blir kontorsjefen en hverdagshelt

Det er et gap mellom hva som tradisjonelt ble servert de ansatte av mat og drikke på jobben – og den nye virkeligheten med fleksible arbeidstider og et varierende antall ansatte på jobb samtidig. 

Men selv om rutinene og arbeidsdagene er i endring, er behovet for mat og drikke uforandret. Hva gjør en kontorsjef da? Legger til rette for den nye hverdagen!

Forestill deg dette: Det blir plassert et selvbetjent kjøleskap inne på kontoret. Det er app-styrt. Alt gjøres opp i en fei på mobilen. Prisene kan være subsidierte (om du har lyst til å dulte de ansatte i retning av sunnere alternativer, kan du velge å subsidiere wrap-en og ikke brusen!) De ansatte kan velge og vrake i et tilbud som fylles opp og varieres – uten at verken de eller du som daglig leder eller kontorsjef må planlegge. Det er det noen andre som tar seg av.

Som en bonus slipper du å tenke på den dyre kantineløsningen som serverer til tomme stoler. Eller all den ferske cateringmaten som går i søpla fordi ingen er der til å spise den.

Velkommen til den nye kontorhverdagen. Der de ansatte selv kan forsyne seg, når det passer dem. Det er lett å bli en hverdagshelt for folkene du jobber sammen med eller har ansatt. Alt du trenger å gjøre, er å sørge for at de har et tilbud for påfyll av mat og drikke de kan bruke til noe. Når de er der. Uansett når det er. 

S:mart
S:mart er Norges første selvbetjente kiosk. Vi har som mål å gjøre arbeidshverdagen litt bedre.